BÉT50 -MEDITOP

A MEDITOP a Budapesti Értéktőzsde a „BÉT50 – Ötven hazai vállalat sikertörténete” című kiadványában

Örömmel osztjuk meg, hogy a MEDITOP Gyógyszeripari Kft. is helyet kapott a Budapesti Értéktőzsde „BÉT50 – Ötven hazai vállalat sikertörténete” című kiadványában, amely a legkiemelkedőbb magyar KKV-k eredményeit mutatja be. Ez az elismerés ismét ráirányítja a figyelmet cégünk folyamatos fejlődésére, valamint elkötelezettségünkre az innováció és a kiemelkedő teljesítmény iránt.

Bizalom, kutatás-fejlesztés, export

Éles verseny mellett, turbulens piaci körülmények között is helyt állt az elmúlt három évtizedben a MEDITOP Gyógyszeripari Kft. A bizalmi kapcsolatokra építő, pilisborosjenői céget a saját kutatás-fejlesztés állította emelkedő pályára, majd az exportpiaci terjeszkedés segítette a növekedésben. A cég így vált Magyarország egyik meghatározó jelentőségű, 100 százalékban magyar tulajdonú gyógyszeripari vállalkozásává.

A MEDITOP története, hasonlóan oly sok magyar vállalkozáséhoz, az 1990-es években kezdődött. A Pest vármegyei gyógyszergyártó cég életútja azonban korántsem mondható szokványosnak.

Dr. Ács Zoltán és Dr. Greskovits Dávid, a vállalat alapító-tulajdonosai jelenleg ügyvezető igazgatókként irányítják a MEDITOP Gyógyszeripari Kft.-t. Mindketten a gyógyszeriparban tevékenykedtek már a cég létrehozását megelőzően is, és az így szerzett tapasztalataikat kamatoztatva nyílt lehetőségük arra, hogy saját vállalkozásba kezdjenek. A két cégvezető bár egyazon egyetemre járt, nem ott, hanem Nigériában találkozott egymással a 90-es évek elején, ahol egymást váltották egy kis gyógyszergyár vezetésében. Szakmai kapcsolatukat az így szerzett ismeretség alapozta meg.

A rendszerváltást követően a hazai gyógyszeriparban komoly változások következtek be, és az újonnan megnyíló lehetőségekre reagálva Dr. Greskovits Dávid több társtulajdonossal együtt megalapította a MEDITOP Gyógyszergyártó és Forgalmazó Kft.-t, amely azonban nem azonos a mai MEDITOP-pal. Ez egy apró és csupán meghatározott ideig működő vállalkozás volt, amelyet egy új cég, a ma is működő MEDITOP Gyógyszeripari Kft. megalapítása követett.

Dr. Ács Zoltán 1993-ban tért haza Nigériából, és már a kisebb cég működésében (és végül bezárásában) is közreműködött, majd 1995-ben Dr. Greskovits Dáviddal, valamint több más alapítótársukkal együtt létrehozták az „új” MEDITOP-ot. Nem sokkal ezután lehetőségük nyílt kivásárolni az összes többi tulajdonost, így napjainkban a céget kizárólag Dr. Ács Zoltán és Dr. Greskovits Dávid tulajdonolja.

A gyógyszeripari vállalkozás kezdetekben kizárólag bérgyártással és bércsomagolással foglalkozott. A bérgyártás jelentős részét gyógyszerek és étrend-kiegészítők tették ki, valamint az a négy gyógyszerkészítmény, amelyek gyártási jogát az egyik legnagyobb hazai gyógyszergyártótól vásárolták meg. A tevékenységhez szükséges berendezéseket pedig többnyire használtan szerezték be a piacról.

Több lábon állva

Az alapítók azonban nem a bérgyártásban látták a jövőt. „Egy lábon állva, kizárólag bérmunkákból hosszú távon nem fenntartható a vállalkozás” – fogalmaz Dr. Greskovits Dávid. Felismerték, hogy szükségük van saját termékek fejlesztésére, ehhez azonban saját kutatás-fejlesztési laboratóriumot kellett létrehozniuk. A K+F projekt sikert hozott. Az első saját fejlesztésű készítményük 1998-ban született meg, ez pedig elindította a MEDITOP Gyógyszeripari Kft.-t a fejlődés hullámhegyekkel és -völgyekkel tarkított útján.

A cég jövője szempontjából a K+F-nek mindig is kiemelkedő jelentősége volt, mert a fejlődést csak ez biztosíthatja. Mára elérték, hogy kutatás-fejlesztés terén bármelyik gyógyszergyárral összemérve versenyképes megoldásokat tudnak megvalósítani. Mindeközben szoros kutatási kapcsolatokat építettek ki a hazai tudományegyetemekkel. Jelenleg is több kutatási projektben dolgoznak együtt a Debreceni Egyetemmel, a Semmelweis Egyetemmel és a Pécsi Egyetemmel. A MEDITOP immár több találmányt és szabadalmi bejelentést is jegyez.

A cég versenyképességének egyik kulcsa a partnerek bizalma lett. Ahogy Dr. Ács Zoltán összefoglalta: „Kisvállalkozásként az anyagi helyzetünk nem feltétlenül biztosított számunkra nagy mozgásteret, amit viszont mégis fel tudtunk mutatni, az a hatóság és a partnereink bizalma volt, amelyet következetes munkával szereztünk meg.”

A vállalkozás történetében meghatározó volt, amikor elnyerték egy nagy nemzetközi gyógyszeripari vállalat magyar piacra szánt termékeinek a csomagolási megbízását. A két cégvezető egyébként is jól ragadta meg a kínálkozó lehetőségeket. A növekvő bevételek teremtette profitot visszaforgatták a cégbe, így új berendezéseket tudtak vásárolni, ez pedig megnyitotta az utat újabb és újabb termékek gyártása és fejlesztése felé. Mindez óriási áttörés volt, hiszen a gyógyszeripari gyártógépek beszerzése rendkívül költséges.

A MEDITOP ezt követően megvásárolta a telephelyének otthont adó – addig bérelt – földterületet, és egyre komolyabb eredményeket ért el a nemzetközi piacokon is. Egy német vállalkozással folytatott együttműködésnek köszönhetően komoly sikereket aratott Németországban, utóbbi piacon azonban később ez az együttműködés (elsősorban hatósági változások miatt) minimálisra csökkent. Megnyílt viszont az út Nyugat Európa, a Közel-Kelet, Közép-Ázsia, sőt a Távol-Kelet irányába is.

A fejlődés ideje

Mindez a fejlődés ideje volt. „A gyártó területünket a három-szorosára növeltük, de voltak olyan kapacitások, amelyeket megötszöröztünk, miközben a munkavállalói létszám nagyságrendileg a duplájára nőtt” – meséli Dr. Ács Zoltán. A MEDITOP azóta rendkívüli növekedést produkált, annak ellenére, hogy a piac, amelyen működik, közel sem mondható egyszerűnek. Az ágazatban rendkívül erős a verseny, és nagy nemzetközi szereplőkkel szemben kell helytállni. Ráadásul a képzett munkaerő biztosítása is komoly kihívás, mivel a munkavállalókért szintén erős verseny zajlik a szektor szereplői között.

A kihívások azonban nem tántorították el a két cégvezetőt.

Az elmúlt évek turbulenciái ellenére úgy látják, 2024 a kilábalás éve lehet, 2025 pedig komoly növekedést hozhat a MEDITOP számára. Eddig több mint 40 országban regisztráltak, illetve regisztrálnak jelenleg is gyógyszeripari termékeket. A most zajló regisztrációs folyamatok végén 150–200 forgalomba hozatali engedéllyel bírnak majd.

A külpiaci jelenlétet is tovább kívánják erősíteni, és az export árbevételen belüli 20–30 százalékos arányát minimum 60, de inkább 80–90 százalékra szeretnék emelni. Üzbegisztánban egy kifektetési projekt megvalósításán is dolgoznak, és folyamatosan nyitnak az újabb és újabb, gyakran kimondottan egzotikus piacok felé. Üzletvitelük alapja pedig továbbra is a bizalom kiépítése és a magas minőség biztosítása, ami megalapozza, hogy hosszú távon is megőrizhessék a partnereiket és az érdekeltségeiket.

Fotón szerepel: Dr. Greskovits Dávid  |  ügyvezető igazgató, Dr. Ács Zoltán  |  ügyvezető igazgató

Az eredeti cikk megjelent a bet50.hu oldalon, Budapesti Értéktőzsde a „BÉT50 – Ötven hazai vállalat sikertörténete” : MEDITOP Kft.

További híreink >>>